Giorgetto Giugiaro
Giorgetto Giugiaro je italský designér známý především prací v automobilovém průmyslu. Narodil se ve městě Garessio v roce 1938 do umělecké rodiny. V roce 1952 se přestěhoval do Turína, kde absolvoval umělecké a designérské kurzy. Již v roce 1955 jej technický manažer společnosti Fiat Dante Giacosa zaměstnal ve své kanceláři pro speciální vozidla a v prosinci 1959 mu Nuccio Bertone nabídl funkci v Carrozzeria Bertonu na základě skici, ze které se nakonec stala Alfa Romeo 2000, Giugiarovo první auto. Šest let navrhoval prestižní automobily pro Fiat, Alfa Romeo a různé další značky, přičemž vytvořil také zakázkový model slavného Ferrari 250 GT pro Bertoneho. Potom nastoupil do společnosti Carrozzeria Ghia jako ředitel Stylingového centra a oddělení prototypů.

 

 

V roce 1968 s technologem Aldem Mantovanim založil nezávislé studio Italdesign. Zaměřují se na poskytování široké škály služeb výrobcům automobilů od prvotních návrhů, přes technický vývoj, konstrukci prototypů až po testování.

Giugiarův vývoj vozidel a řešení se v průběhu let ukázaly jako pokroková a velmi úspěšná: kompaktní auta s vysokou karoserií, aerodynamické tvary pro zlepšení spotřeby paliva, městská auta a hybridní vozidla.

 

Za desetiletí činnosti pod značkou Italdesign Giugiaro navrhl kolem 200 modelů, kterých jezdí po světových silnicích celkem 60 milionů automobilů. Kromě zmíněných značek Fiat a Alfa Romeo spolupracoval ve velké míře is BMW, Maserati, Lancia, Seat, Deawoo, Hyundai, Volkswagen a mnoha dalšími. Mezi jeho nejznámější výtvory patří dnes již legendární auta jako VW Golf 1.generace, BMW M1, DeLorean DMC-12 (hvězda filmové série Návrat do budoucnosti), či celosvětově oblíbené modely jako Seat Leon a Ibiza, Fiat Panda, Uno nebo Punto či Alfa Romeo 159. Začátkem 70. let navrhl pro Škodu model 720, který měl konkurovat i západní produkci, ale do výroby se nedostal.

 

Metodologie návrhu pro současnost a budoucnost

Od roku 1974 Giugiaro doplnil své dílny pro automobily a ostatní vozidla (tramvaje, vlaky, vlaky metra, motocykly, užitková vozidla, traktory) s divizí průmyslového designu, působící pod značkou Giugiaro Design. Společnost spolupracovala s prestižními mezinárodními společnostmi (například Nikon, Sony, Seiko, Apple, Siemens, Ferrero, L'Oreal, Luxottica, Merloni Indesit, Okamura, Shiseido, Swatch, Telecom, Telepi / Canal Plus, Fiat Ferroviaria, Alstom, Ansaldo Breda, Trenitalia, Piaggio, Bridgestone, Sanpellegrino atd.), Navrhování polotovarů a spotřebního zboží pro širokou škálu průmyslových a obchodních odvětví, jakož i projektování projektů parkování a ulic pro veřejné subjekty.

 

V roce 2010 se společnost Italdesign Giugiaro stala součástí koncernu Volkswagen a začala pracovat napříč všemi značkami značky VW. V září 2015 se Giorgetto a Fabrizio Giugiaro vzdali všech svých pozic v Italdesign.

 

Navrhovaná metodologie Giugiaro klade důraz na funkční faktory spojené s komfortem, sníženou hmotností a nižšími výrobními náklady využívajíc nejmodernější technologie včetně efektivního využití energie. Estetické výsledky by neměly mít vliv na celkovou inteligenci návrhu projektu. Tento přístup se odráží v jeho trailblazing řešeních pro runabouts - především Fiat Panda - a projekt Biga: elektrické vozidlo se snadným přístupem pro invalidní vozíky přes zadní dveře, zpřístupněné veřejnými správami pro programy sdílení aut v pěší zóně uzavřené pro soukromé vozidla.

 

Stejný přístup ergonomického designu se odráží ve spotřebním zboží, které navrhuje Giugiaro. Ať už se jedná o fotoaparáty, hodinky, nástroje nebo zdravotnické pomůcky, vždy se snaží poskytnout nejlepší možnou odpověď z hlediska bezpečnosti a jednoduchosti používání.

 

 

Díky tomu, že Giugiaro je již dlouhá léta centrem pozornosti veřejnosti, je často vyzván, aby vyjádřil svou "vizi světa" na mezinárodní scéně, a to nejen pokud jde o auta a design.